Sipma Transport
Marwijksoord 6 9448 XB Marwijksoord

Over Sipma Transport

Sipma: Vertrouwen is onze service

Visie:
S amenwerken om verbetering te realiseren
I n contact met je medewerkers
P artnerships essentieel voor continuïteit
M aterieel voldoet aan de eisen van de klant
A andacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen

De mens staat bij Sipma centraal en dat geldt zowel voor de klant als voor de chauffeur. We weten wat de missie is van onze klant en willen daar graag een steentje aan bijdragen. We willen dus ook graag weten wat de drijfveer is van de mensen achter de klant.

Dit geldt ook voor onze chauffeurs. Natuurlijk moeten we doen wat bij de functie hoort, dat geldt voor ons allemaal. Maar we willen wel een goed contact houden met onze medewerkers. Het gevoel van een familiebedrijf moet blijven.

Voor ons is het natuurlijk belangrijk dat we doen wat we zeggen! Maar we willen ook dat stukje extra doen, als de klant erom vraagt! Wil je op het laatste moment nog iets veranderen in de transportopdracht of wil je nog iets extra’s, dan kan dat bij ons.

Tot slot is het ook belangrijk voor ons om omgevingsbewust te zijn. Hoe kunnen we blijven vernieuwen, hoe kunnen we een bijdrage leveren aan een duurzamere wereld. Kortom, niet alleen onze auto’s zijn steeds in beweging, ook wij zijn continu in beweging!

81

81

Chauffeurs

5

5

Charters

30

30

Trekkers

15

15

Bakwagens

13

13

Combi's

97

97

Opleggers

Sipma Transport: al sinds 1926 op de weg

How We Grow

  1. De eerste T-Ford

    Former Sipma, handelaar in pootaardappelen en werkman, vestigde zich in 1923 met zijn ouders, twee broers en een zus aan de Asserstraat in Rolde. Hij kocht midden jaren twintig een T-Ford. Handel en vervoer leverden niet zoveel op, het kostte Former veel moeite het hoofd boven water te houden. Als weduwnaar droeg hij de zorg over drie kinderen. Hij trouwde opnieuw en had toen nog eens tien kinderen om voor te zorgen. Met een verhuizing naar de Schoolstraat hoopte hij op iets meer succes in de zaken.

  2. Aardappels sorteren

    De twee vrachtwagens die Former Sipma had werden tijdens de oorlog gevorderd. Een aardappelsorteermachine vormde in de oorlog de basis voor de werkzaamheden, dit werd tot in de jaren vijftig doorgezet. Na de oorlog kon Former zich weer richten op handel in aardappelen en transport. (op de foto links Hendrik Sipma en rechts Former Sipma)

  3. Zonen in het bedrijf

    Het was hard werken voor Former Sipma. In 1959 kreeg hij versterking van zijn zoon Udo. Ze hadden drie trucks ter beschikking (voornamelijk Amerikaanse dump, van de merken Dodge en GMC) waarmee voornamelijk agrarische producten, vee en veevoeders werden vervoerd. De groei zette gestaag door.

  4. Zonen in het bedrijf

    In 1963 kwamen zonen Tjitze en Henk in het bedrijf. In 1964 reed hun eerste nieuwe vrachtwagen. Dankzij goede mond op mond reclame druppelden de opdrachtgevers binnen, onder andere vanuit de verpakkingsindustrie. Eind jaren zestig kwamen ook Jan en Thijs bij hun vader rijden, het wagenpark was uitgegroeid tot acht auto’s. (foto: udo en henk)

  5. Jaren van groei

    Former Sipma stopte in 1971 als eigenaar/directeur. Hij werd opgevolgd door respectievelijk Udo (1976) en Tjitze (1986). In 1977 vestigde het bedrijf zich op de huidige plek: aan Marwijksoord 6, de weg tussen Grolloo en Rolde. Het bedrijf groeide, net als de diversiteit in vracht. Het accent lag in het begin op stukgoed en agrarisch vervoer. Later werden dat producten van regionale bedrijven.

  6. De focus verlegde zich van agrarisch naar industrieel transport. Bijvoorbeeld bakkers- en kruidenierswaren, verfwaren, conserven, verpakkingen en afval. Voornamelijk voor bestemmingen binnen de Benelux.

  7. Uitbreiding

    Bestemmingen breidden zich uit van de Benelux naar heel Europa. Er ontstonden samenwerkingen met enkele Noord-Nederlandse transportondernemingen. Sipma Transport was uitgegroeid tot een grote onderneming.

  8. In de jaren 2000/2001 werd en er steeds meer transporten uitgevoerd voor Schutz in Selters (D) hier werden in die periode de eerste combi,s aangeschaft met een wisselbak systeem

  9. Herman Weringa en zijn vrouw Aly hadden in 2006 de eerste aandelen van het bedrijf overgenomen.

  10. Het jaar 2008 is een belangrijk punt: het begin van de crisis. In deze lastige jaren verzette Sipma de bakens, het zorgde ervoor dat de organisatie stabiel bleef en de crisis heelhuids doorkwam. Uitbreiding van wagenpark met 12 trekkende eenheden omdat Schutz een nieuwe vestiging had geopend in Moerdijk

  11. Duidelijke focus

    De familie Sipma staat sinds oktober 2016 weer volledig aan het roer van het transportbedrijf. Van 2011 tot oktober 2016 heeft Herman Weringa een belangrijke rol gespeeld. Weringa nam in 2011 het bedrijf over van Henk Sipma, die het transportbedrijf 24 jaar lang leidde. Begin 2015 kwamen de aandelen weer in handen van de familie Sipma, Weringa bleef nog wel de directie voeren tot oktober 2016.

Sipma Transport: al sinds 1926 op de weg

De historie van een eersteklas transportbedrijf

In 1926 reed de eerste T-Ford van Former Sipma over de weg. De voornaamste vracht bestond uit aardappels. Een bewogen geschiedenis. Inmiddels bestaat het wagenpark uit ruim vijftig moderne vrachtauto’s. De vracht is veelzijdig, chauffeurs zijn opgeleid (ADR-gecertificeerd) om ook specialistisch transport te verzorgen. Dit kan zowel met vrachtauto’s in eigen kleur, als dedicated: in de huisstijl van de klant. Met ruim tachtig chauffeurs in dienst waarborgt Sipma Transport continuïteit en flexibiliteit.